Noen av de råeste bilene kommer fra Japan, men det er ikke vanlige Toyota Corolla eller Nissan Leaf vi tenker på i den sammenheng. Gjennom hele 80 -og 90-tallet var superbiler som Nissan Skyline Toyota GT86. Senere kom flere til, og noen har den dag i dag legendestatus. I filmindustrien har bilen blitt romantisert, senest i filmer som i The Fast & the Furious og Biler! Bilene har også kommet i sentrum i videospill som Need for Speed og GTA5.
Drifting med Nissan Skyline GT-R
Bilen Nissan Skyline kom for første gang i fokus da noen rånere i Tokyos gater oppdaget den utrolige evnen til å drifte denne bilen. Men modellen har en historie som går tilbake til 1952, da den kom som sedan. Senere kom den i coupé, og den var plutselig en skikkelig superbil med sine da 119 kW effekt på GA-6 rekke motoren. Vi kjenner ofte igjen Nissan Skyline med prefiksene R31, R33 og R34. Disse ble alle brukt i bil-filmene på 90-tallet.
Den råeste utgaven av Nissan Skyline er vanskelig å utkåre, men når man ser tilbake på den mest populære bilen i historien er det mange som trekker fram denne. Det var en blå Nissan Skyline R33 GT-R Nismo 400R. Det var 1995-utgaven og den hadde twin-turbo med 380 hestekrefter.
Dette er superbiler bare noen har råd til. I dag markedsføres 6 Nissan Skyline på bruktbilmarkedet i Norge, med pris som varierer mellom 70.000 og 750.000 kroner. Blir man Storspiller på kasinoet med samme navn, kan man saktens få råd til en slik Nissan Skyline GT-R R33.
Nissan Skyline markedsføres som Infiniti G35 i USA.
Fart med Nissan 350Z
En videreutvikling av Nissan gikk i retningen av luksus og fart. Nissan utviklet tidlig en roadster, en liten superbil som konkurrerer med:
- Lotus Elise
- BMW Z4
- Audi TT
- Fiat Barchetta
- Honda S2000
Disse to-seters kabrioletene hadde opprinnelig heller ikke sidevinduer.
Nissan 350Z er siste av en rekke med sportsbiler med aerodynamisk utseende. Nissan NX, 200SX, 300ZX var alle biler som hadde tøft design og gode kjøreytelser.
Det som er spesielt med 350Z utgaven er den forholdsvis store motoren til en japansk bil å være. Med 3,5 liter 6-rekker sparker denne skikkelig fra seg. Modeller fra 2006 har bygd inn 350 hestekrefter, og en toppfart som pusher 250 km/t.
Denne modellen kjøres i GT5 opptil GT Seven, hvor man kan bygge den om til et monster. Z Consept som den også ble kalt, var en slags revitalisering av denne sportsbilen som har over 60 år på hjulene. Og det beste av alt, dette er også en fantastisk drifting-bil.
Nissan 370Z er en nyere utgave som yter enda bedre enn legende-bilen Nissan 350Z. Det snakkes også om nyere utgaver. Dette kan bli spennende.