Når det gjelder biler så har nordmenn alltid vært ganske autofile, nok til at TV-programmet med samme hadde så langvarig og stor suksess at navnet kan bli tatt i bruk 10 år senere så vet folk fortsatt hva det er. Nordmenn har en del særheter ved seg når det gjelder biler. Vi er blant de få som foretrekker manuelt gir og i verden så er det kun Micronesia og Monaco som færre bilulykker enn oss per innbygger. Norge har relativt strenge krav når det gjelder sertifikat og vårt varierte land med fjell, daler, vinter og vår fører med at vi må være gode sjåfører for å komme oss rundt omkring. Hva slags bil er det vi så foretrekker?
Toyota
Når man prater om Toyota så er det hovedsakelig en bil som først kommer til sinns: corolla. Billig, anvendelig, miljøvennlig og trygg. Det er ikke så rart at den har vært blant de mest solgte bilene i Norge veldig lenge. Om det er bruktbil eller ny rett fra forhandleren så har corollaen vist seg å leve lenge samt være mye bil for pengene. Toyota har vært flink til å hive seg på hybrid-bølgen som regjeringen også har vært med på å fremme. De er kanskje ikke de kraftigste eller de raskeste, men så er det heller kanskje ikke så lurt å kjøre rundt i indre Telemark eller Roms med en Lamborghini.
Nissan
Nissan har ofte gått etter et litt annet marked enn Toyota. Nissan har med biler som pathfinder og x-trail gått mer over til sterkere og større bilder for de som ønsker mer kraft og som kanskje har tenkt å kjøre i mer ulendt terreng. Og det er mange nok veier i Norge som burde klassifiseres som «ulendt terreng.» Likevel så er det igjen de mindre, mer anvendelige og rimelige bilene som selger best. Nissan leaf solgte mest av Nissan sine biler i Norge i 2019, etter å ha overtatt rollen til Toyota som billig og anvendelig japansk bilforhandler.
Subaru
Etter Petter Solberg’s suksess med imprezaen så var det ikke overraskende at salget økte. I nyere tid har salget av Subaru vært veldig jevnt, antakelig på grunn av en solid kundebase, på 3000 til 4000 salg i året av outback, impreza og forester som slagskip. Men nå i det aller siste, har salget av Subaru i Norge gått drastisk ned. i 2019 var hadde de under 2000 salg, noe som kan virke som at andre japanske leverandører har bedre tilbud.
Mitsubishi
Mitsubishi hadde nylig en suksesshistorie med sin outlander PHEV, verdens første ladbare hybrid-SUV. Norge kjøpte flere av denne bilen i 2019 enn noe annet land. De gjør heller ikke dårlig på andre fronter, med sin normale outlander versjon på fjerde plass i salgstall i Norge i løpet av 2020. Det virker som nordmenn generelt bare elsker outlanderen. Dette kan også være grunnen til at Subaru ikke har gjort det så bra i nyere tid, det finnes rett og slett bare en bedre alternativ i outbacken. Mer bil for pengene.